Quest Art School + Gallery gratefully acknowledges the support of RBC Foundation towards the RBC Arts Incubator Programme:

This project is also made possible with support from: 

Project Partners:

Georgian Bay Islands National Park

The Town of Midland

Wye Marsh

Artist Residency at Georgian Bay Islands National Park

Christian Bernard Singer

September 6th to September 10th, 2019

 

From Scattered to Contained: A Dance (French text below)

 

For the last 20 years, I have made large-scale installations that have incorporated plant life, bronze, clay, wax, found objects, digital media, and other elements to evoke the living energy of the natural world.

 

It is while collecting materials in the forest, that I am most conscious of actually being a conscious being. Yet, my relationship with nature is one of push and pull. As I carefully and respectfully collected mosses, the seductiveness of vibrant colours and complex textures occasionally gives way to revulsion as I realize how much insect life they carry back to my studio. While I am made ecstatic by the beauty of life, I am terrified of stumbling upon traces of death as I am unable to reconcile my current lived experience with the notion of some sort of continuity into a realm beyond this one – Death seems so final.

 

Through this lens, I explore notions of presence, trace and impermanence in my work. In these recent constructions made with pine needle, entitled “From Scattered to Contained: A Dance,” each needle is treated individually and glued in place to become a new phenomenon that evokes air movement (invisible until one can witness the effects of its passage).

 

Some are coloured a deep red, the opposite colour to their living counterparts, In nature, the pine beetle also changes the colour of the forest and when the rusty red dominates, it is a dire sign that the forest is dying. While the planet is experiencing enormous ecological change at a frighteningly unprecedented rate, this work equally turns on notions of change, renewal and hope – for even in death, there can be beauty.

 

 

De la dispersion à l’endiguement: une danse

 

Au cours des 20 dernières années, j'ai incorporé des mousses, aiguilles de pin et autres matériaux organiques dans mes sculptures et installations à grande échelle pour évoquer l'énergie vivante du monde naturel.

 

C'est en étant dans la nature à la recherche de matériaux que je ressens le plus ma conscience d’être un être conscient. Pourtant, ma relation avec la nature est celle d'attraction et de répulsion. En recueillant soigneusement et respectueusement les mousses et les aiguilles, la séduction des couleurs vibrantes et des textures complexes cède parfois la place au dégoût quand je réalise combien d'insectes elles transportent dans mon atelier. Tandis que je suis extasié par la beauté de la vie, je suis terrifié de faire face à des traces de mort puisque je ne peux pas réconcilier mon expérience vécue avec l'idée d'une continuité – d’un au-delà. La mort me semble si définitive.

 

À travers cette optique, j’explore des notions de présence, de trace et d'impermanence dans mon travail. Dans mes œuvres récentes en aiguilles de pin, intitulées «De la dispersion à l’endiguement: une danse», chaque aiguille est traitée individuellement et collée en place pour devenir un nouveau phénomène configuré pour évoquer le mouvement de l’air (invisible sauf par les effets qu’on peut tracer par son passage), tout en abordant des questions sur le changement climatique.

 

Certains sont peints en rouge foncé, le contraire de leurs homologues vivants. Dans la nature, le dendroctone du pin change aussi la couleur de la forêt et quand le rouge rouillé domine, c'est un avertissement sévère que la forêt est mourante. Alors que la planète connaît d'énormes changements écologiques sans précédent dans son calendrier, ce travail porte aussi sur le changement, le renouveau et l'espoir – car même dans la mort on peut y trouver de la beauté.

 

 

Christian Bernard Singer

 

Born in Paris in 1962, Christian Bernard Singer is a Canadian eco-artist whose installation-environments, land art works and sculptures have been exhibited in museums and galleries throughout Canada and the United States and published in 20 catalogues and books. His works are included in collections in Canada and the US, including the Canadian Consulate in Los Angeles (Global Affairs Canada’s AWBZ Visual Arts Collection).

 

Singer has received grants from the Canada Council for the Arts and the Ontario Arts Council, and both funders have invited him several times to serve as a Peer Review Committee Member. He holds an AOCAD from the Ontario College of Art and Design (including multiple awards for painting and sculpture) and a Master of Fine Arts from The New York State College of Ceramics, School of Art and Design at Alfred University. Singer has taught sculpture at the Ontario College of Art and Design University (OCADU) and the Toronto School of Art, and he has lectured throughout Canada and the United States, and most recently at the International Art Gallery of the Diamond Jubilee of the Aga Khan in Lisbon. He is currently a board member of the Ontario Association of Art Galleries (OAAG).

 

www.christianbernardsinger.com

 

The artist wishes to thank the Ontario Arts Council (Francophone Projects) for its support, making it possible to develop this body of work.

 

Christian Bernard Singer

 

Né à Paris en 1962, Christian Bernard Singer est un artiste environnemental canadien et ses installations, land Works et sculptures ont été exposées à travers le Canada et les États-Unis et ont été publiés dans 20 livres et catalogues d’exposition. Ses œuvres font partie de collections canadiennes et américaines, incluant le Consulat canadien à Los Angeles (AWBZ Collection Arts Visuels, Affaires mondiales Canada).

 

M. Singer est boursier à plusieurs reprises du Conseil des arts du Canada et du Conseil des arts de l’Ontario et a été invité par ces subventionneurs a servir en tant que membre aux comités d'évaluation par les pairs. Il détient un AOCAD du Ontario College of Art and Design ainsi qu’une Maîtrise du New York State College of Ceramics, School of Art and Design à Alfred University. Il a enseigné la sculpture à l’Ontario College of Art and Design University (OCADU) et à la Toronto School of Art. Il a aussi donné des conférences à travers le Canada, les États-Unis, et tout récemment å la International Art Gallery pour le Jubilé de diamant du Aga Khan à Lisbonne. Il est membre du Conseil d’administration pour l’Association des galeries d’art de l’Ontario (OAAG).

 

www.christianbernardsinger.com

 

L’artiste aimerait remercier le Conseil des arts de l’Ontario (Projets francophones) pour son soutien, permettant le développement de ces œuvres.

 

 

 

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